معماری و جنسیت I

فضای داخلی شیک و (مفهومِ) مدرنِ زنانه
The chic interior and the feminine modern

نویسنده: لیزا تایرستن
مترجم: نگین بنی‌عامریان

 

مقاله «فضای داخلی شیک و مفهوم مدرن زنانه» به کنکاشی در ابتدای دوران مدرن می‌پردازد و رد زنان را در آرایش فضای داخلی و دکوراسیون دنبال می‌کند. لیزا تایرسن در این مقاله بیش از آنکه به خلاقیت‌های فردی زنان این دوره بپردازد، از زاویه دید وسیع‌تری نگاه جامعه و روزنامه‌نگاران به زنانه انگاشتن هنر دکوراسیون را بررسی کرده است. مدرنی که تا آن زمان مردانه و جدی تلقی میشد زنان را از طریق دکوراسیون در گفتمان خود پذیرفت. چه اینکه باور بر این بود که دکوراسیون بخشی از آن سلیقه ذاتی زنانه است و می‌بایست برای شکوفا شدن با بازار و مفهوم مصرف پیوند بخورد. زنان تشویق میشدند که به امر دکوراسیون در همان چارچوب مشخص و محدود بپردازند و در هماهنگی با بازار، مرزهای تعریف زنانگی و خودبیانگری را از بدن خودشان تا دکوراسیون خانه امتداد بدهند و تصویر زن مدرن را بسازند.

لیزا تایرستن، استاد رشته تاریخ دانشکده بارنارد دانشگاه کلمبیاست. (Barnard faculty, Columbia University) حوزه‌های پژوهشی او شامل تاریخ فرهنگی مدرن اروپا، تاریخ فرهنگی سرمایه داری، فرانسه مدرن، نظریه فمینیستی، تاریخ جنسیت و استعمارهای تطبیقی است. مقاله «فضای داخلی شیک و مفهوم مدرن زنانه»  برگرفته از کتاب مجموعه مقالات «Intimus, Interior Design Theory Reader» است که در سال 2006 به چاپ رسیده است.

برای ارتباط بیشتر با مجموعه تجربه دوازده، ادامه بحث و یا همکاری با ما، از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.tajrobehdavazdah@gmail.com

برای دانلود نسخه ترجمه شده این مقاله کلیک کنید.

 

Refrence:

 INTIMUS: Interior Design Theory Reader, ed by Mark Taylor and Julieanna Preston (Wiley: Great Britain, 2006) p. 351-355